حتما شما هم قبول دارید که توسعه کسبوکارها یکی از مهمترین بخشهای استراتژی و بیزینس پلن یک کسبوکار است. در مقاله تکنیکهای توسعه کسب و کار، مهمترین روشهای توسعه را بررسی کردم و در این مقاله میخواهم درباره دیده بان و نقشه خوان کسبوکارها و سازمانها یعنی مدیر توسعه کسب و کار و وظایف آن صحبت کنم. اگر شما هم صاحب یک کسبوکار هستید و یا به برنامه ریزی استراتژیک، تعیین و رسیدن به اهداف و کار کردن با افراد مختلف در داخل و خارج از کسبوکارها علاقه مندید، پس تا انتهای مقاله همراه من باشید.
مدیر توسعه کسبوکار به چه کسی میگویند؟!
قبل از اینکه سراغ موضوع جذاب شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار بروم، اول باید مدیر توسعه کسبوکار را معرفی کنم. برای اینکه بهتر درک کنید، یک کسبوکار و سازمان را مثل یک کشتی در نظر بگیرید. خب این کشتی برای رسیدن به یک مقصد و هدفی شروع به حرکت کرده و باید طبق یک نقشه (که همان بیزینس پلن کسبوکار بوده و بارها و بارها درباره اهمیت آن صحبت کردم) حرکت کند و به هدف خود برسد. خب این کشتی یک دیده بان و یک نقشه خوان دارند که هم وضعیت آب و هوا و دریا و و… را پیش بینی میکنند، به کاپیتان کشتی مسیر بهتر برای رسیدن به مقصد را نشان میدهند، وضعیت کشتیهای اطراف را بررسی میکند و به طور کلی با بررسی همه جانبه موارد این چنینی باعث چندین مورد میشود:
- رسیدن به مقصد مد نظر
- کشف مقصدهای جدید و پیدا کردن نقشه مناسب برای رسیدن به آنها
- پیدا کردن بهترین موقعیت کشتی در بین کشتیهای دیگر
علاوه بر اینها این فرد در کشتی به خوبی از منابع موجود کشتی آگاهی دارد. شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار هم دقیقا چنین چیزی است. مدیر توسعه باید به مدیران و صاحبان کسبوکار برای رسیدن به اهداف تعیین شده در بیزینس پلن کمک کند، باعث رشد و توسعه کسبوکار شود، باعث حفظ وضعیت کسبوکار و شرکت در بین رقبا حفظ و رشد و توسعه آن شود. مهمترین هدف یک مدیر توسعه شناسایی فرصتهای جدید است.
مدیر توسعه کسب و کار چه وظایفی دارد؟
از آنجایی افزایش فروش جذابترین موضوع برای مدیران توسعه کسبوکار است، با استفاده از قیف فروش شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار را توضیح میدهم. یکی از مهمترین کارهای مدیر توسعه تهیه لیستهایی از مشتریان بالقوه است که میتوان آنها را از بالای قیف فروش به انتهای آن حرکت داد.
مسئولیتها و شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار
در هر کسبوکاری شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار متفاوت است اما به صورت کلی موارد زیر همگی بخشی از وظایف یک مدیر توسعه کسبوکار محسوب میشود:
- شناسایی فرصتها در بازارهای هدف برای محصولات و خدمات یک کسبوکار
- ایجاد سرنخهای فروش از طریق تماس با مشتریان احتمالی یا شبکه سازی در نمایشگاههای مختلف
- توسعه و پرورش روابط با مشتریان کلیدی و مهم
- همگام سازی کسبوکار با آخرین تحولات مربوط به حوزه تخصصی
- ارزیابی نیازهای مشتری و توانایی شرکت برای برآوردن آن نیازها
- پیگیری سرنخها و ارجاعات جدید تولید شده از تیم فروش
- تهیه گزارش وضعیت تحقق اهداف
- استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای مدیریت تعاملات
مدیر توسعه کسبوکار چه مهارتهایی باید داشته باشد؟
دقت کنید که شاید به طور مستقیم در شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار مهارتها قید نشود اما مهارتهایی که در ادامه بیان میکنم برای رسیدن به اهداف توسعه کسبوکار و برای مدیر توسعه بسیار مهم است:
- سازمان دهی: اولا که شغل مدیر توسعه برای افراد خاصی مناسب است. مدیران توسعه باید با تعداد زیادی از مشتریان در ارتباط باشند، در جلسات داخلی و خارجی زیادی شرکت کنند، به ددلاینهای متعددی برسند و … . تنها با توانایی سازمان دهی در این افراد است که همه این کارها با نظم و برنامه ریزی به سرانجام میرسد. مدیریت زمان از مهارتهای مهم مدیر توسعه است که زیر مجموعهای از سازمان دهی قرار میگیرد.
- شناسایی هدف و هدف گذاری: توسعه کسبوکار یعنی هدفهای جدید و برنامه ریزی برای رسیدن به آنها. یک مدیر توسعه همانطور که جلوتر هم گفتم باید توانایی شناسایی موقعیتهای جدید و دوما هدف گذاری برای آنها را داشته باشد.
- اولویت بندی
- تسلط بر نرم افزارهای تحلیل آماری: اطلاعات و دادهها مهمترین بخش برای تصمیمگیری مدیران توسعه کسب و کار است. امروزه اینقدر حجم دادهها بالاست که به راحتی نمیتوان تحلیل دادهها را انجام داد. به همین علت آشنایی و تسلط به نرم افزارهای آماری و تحلیلی برای مدیر توسعه ضروری است.
- مهارت ارائه
- ارتباطات: مدیران توسعه کسب و کار باید بتوانند با مشتریان در هر زمینه و سطحی که هستند، ارتباط بگیرند. مهارتهای ارتباطی مختلف نوشتاری و به صورت خیلی ویژهتر کلامی برای مدیر توسعه کسبوکار ضروری است. دلیل اینکه روی مهارت ارتباطی کلامی تاکید دارم این است که این مهارت در مهمترین کارهای مدیر توسعه یعنی مذاکره با مشتریان بسیار کاربردی است.
شرح وظایف مدیر توسعه کسب و کار: راهنمای جامع برای رشد و موفقیت در سازمانها
در دنیای امروز که کسبوکارها با چالشهای روزافزون بازار، رقابت شدید و تغییرات تکنولوژیکی روبرو هستند، نقش مدیر توسعه کسبوکار اهمیت ویژهای دارد. وظایف مدیر توسعه کسب و کار فراتر از مدیریت روزمره بوده و شامل استراتژیهای خلاقانه، همکاری بینالمللی و تحلیل محیط کسبوکار است. در این مقاله به وظایف کلیدی این مدیر، مهارتهای ضروری، اهمیت این نقش و تأثیر آن بر رشد سازمان میپردازیم.
وظایف کلیدی مدیر توسعه کسبوکار
یک مدیر توسعه کسب و کار (Business Development Manager) مسئولیت انجام کارهای کلیدی زیر را دارد:
1. تعیین بازارهای هدف و توسعه استراتژی
مدیر توسعه کسب و کار باید توانایی تحلیل بازار را داشته باشد، نقاط ضعف و فرصتها را شناسایی کند و راهکارهای منطقی برای رشد بازار ارائه دهد.
2. ایجاد و مدیریت شبکههای ارتباطی
یکی از مهمترین وظایف مدیر توسعه، ایجاد روابط مؤثر با شبکههای بیرونی همچون مشتریان، شرکا و تأمینکنندگان است.
3. تحلیل رقبا و تعیین مزیت رقابتی
یک مدیر حرفهای باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی، رقبا را پایش کند و برای کسب مزیت رقابتی، بر اساس داده تصمیمگیری نماید.
4. تهیه برنامه بیزینس پلن (Business Plan)
تهیه بیزینس پلن برای تعیین اهداف بلندمدت ضروری است. (اگر میخواهید با مفهوم بیزینس پلن آشنا شوید، مقاله «بیزینس پلن چیست؟» ما را مطالعه کنید.)
5. مدیریت ریسکها و راههای مقابله با چالشها
شناخت خطرات احتمالی در بازار و برنامهریزی برای کاهش این خطرات از دیگر وظایف مهم این مدیر است.
توسعه کسب و کار از دید تخصصی
اهمیت MVP در رشد کسب و کار
اگر مایل به شناخت مفهوم MVP (حداقل محصول قابل عرضه) هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله
«MVP حداقل محصول قابل عرضه» را بخوانید، چرا که ارائه محصولات اولیه با کمترین هزینه میتواند مسیر توسعه را هموار کند.مدلهای کسبوکار در تجارت الکترونیک
در دنیای تجارت الکترونیک، شناخت «انواع مدلهای کسب و کار در تجارت الکترونیک» به مدیر توسعه این امکان را میدهد تا از مدلهای نوآورانه بهره ببرد و در بازار پیشرو باشد.
مهارتهای اساسی مدیر توسعه کسبوکار
۱. مهارت در برقراری ارتباطات قوی
۲. توانایی حل مشکلات و تصمیمگیری منطقی
۳. مهارتهای مالی و اقتصادی برای تحلیل هزینهها و درآمدها
۴. تسلط بر اجرای استراتژیهای بازاریابی محتوا (برای یادگیری این مورد، مقاله «بازاریابی محتوا؛ ۵ مرحله عملی» کاربردی است.)
منابع مفید برای درک نقش مدیر توسعه کسب و کار
اگر قصد دارید درباره موضوعات مرتبط اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد میشود منابع زیر را مطالعه کنید:
-
“The Lean Startup” اثر اریک ریس: مفهوم طراحی و راهاندازی استارتاپهای چابک را توضیح میدهد.
لینک به سایت رسمی -
Forbes Business Development Strategies: به استراتژیهای جهانی توسعه کسبوکار پرداخته است.
مشاهده در Forbes -
“Blue Ocean Strategy” اثر W. Chan Kim و Renée Mauborgne: استراتژی مقابله با رقابت و نوآوری کسبوکارها.
اطلاعات بیشتر
جمعبندی
مدیر توسعه کسب و کار به عنوان مهرهای کلیدی در سازمانها، نقش بزرگی در تدوین استراتژی، گسترش شبکههای تجاری و مدیریت چالشهای بازار دارد. این نقش نیازمند ترکیبی از مهارتهای مدیریتی، خلاقیت و تحلیلگری است. اگر به موضوعات مرتبط علاقه دارید، خواندن سایر مقالات سایت همچون «چگونه کسب و کار را مدیریت کنیم؟» و
«مولفهها و شاخصهای اخلاق در کسب و کار» نیز میتواند برای شما مفید باشد.امیدواریم با مطالعه این مقاله، نقش مدیر توسعه کسبوکار را بهتر درک کرده و آمادگی بیشتری برای پیشرفت در این حوزه پیدا کنید.
-